Laatst zat ik weer eens in de kappersstoel. Niet alleen voor de gezelligheid (al doet een goed gesprek wonderen), maar ook omdat het gewoon nodig was. Schaar erin. Puntjes eraf. Beetje lucht. Je kent het wel. En terwijl ik daar zat met een koffietje, een stapel roddelbladen en aluminiumfolie op m’n hoofd, dacht ik ineens: hier kan ik als tekstschrijver nog best wat van leren. Want ja, knippen en schrijven lijken misschien twee totaal verschillende werelden. Maar vergis je niet. Er zijn verrassend veel overeenkomsten. 1. Je begint altijd met luisterenEen goede kapper vraagt eerst: wat wil je? En hoe draag je je haar normaal? Wat vind je mooi (of juist niet)? Precies wat ik ook doe vóór ik ga schrijven. Wie is de doelgroep? Wat wil je zeggen? En waarom eigenlijk? Luisteren is het halve werk. Soms zelfs meer. 2. Geen standaardwerkKappers hebben misschien één schaar, maar zeker geen één aanpak. De één wil een strak bobje, de ander een rommelige beachlook. Zo werkt het ook met tekst. Wat voor het ene merk werkt, is voor het andere juist totaal misplaatst. Er is geen universele formule. Er is alleen: wat past bij jóu? 3. De klant moet tevreden de deur uitEen goed kapsel draait niet alleen om techniek, maar vooral om het gevoel. Dat je blij bent als je in de spiegel kijkt. Dat geldt ook voor teksten. Je wil dat ze kloppen, bij je passen, goed aanvoelen. En dat ze iets doen. Aanspreken. Verleiden. Uitleggen. Of gewoon: gelezen worden zonder zuchten. 4. Het lijkt simpel… totdat je het zelf probeertKnappe jongen (of meid) die zichzelf een schuine pony kan knippen zonder spijt. Met teksten is dat net zo. Iedereen kan typen, maar een goede tekst schrijven – eentje die leest als een gesprek en toch overtuigt – blijkt vaak lastiger dan gedacht. 5. En soms is minder gewoon beterTeveel gel. Teveel lagen. Teveel tekst. Het gebeurt allemaal. Maar meestal werkt het beter als je iets weghaalt dan als je er iets bijpropt. Want of het nou je haar of je homepage is: het moet lucht krijgen. Dus de volgende keer dat je naar de kapper gaat, denk dan even aan je teksten. En mocht je nou merken dat ze wat uitgegroeid, warrig of ‘net niet’ voelen… Dan weet je me te vinden. |
https://www.vanleeuwencommuniceert.nl/tekstschrijver |
Goed artikel? Deel hem dan op:
Gerelateerde berichten:
- Wat is greenwashing en wat voor effect kan het hebben op uw bedrijf? Wat is greenwashing en wat voor effect kan het hebben op uw bedrijf? Greenwashing, een term die nog niet zo lang geleden niet eens...
- Escalatieladder vertrouwenspersoon bij integriteitskwesties Escalatieladder vertrouwenspersoon bij integriteitskwesties De vertrouwenspersoon werkt bij integriteitsmeldingen met een zogenaamde “escalatieladder”. Dit is een overzicht van keuzemogelijkheden die je als vertrouwenspersoon hebt wanneer je een...
- Elektricien Maassluis: De Juiste Keuze voor Duurzame Installaties In een tijdperk waarin duurzaamheid steeds meer centraal staat, kan een betrouwbare elektricien bijdragen aan de overgang naar een energiezuinig huis of bedrijfspand. Elektrische installaties...
- Elektricien voor Duurzaamheid nodig? Dit is dé Elektricien! In een tijd waarin duurzaamheid steeds belangrijker wordt, is het voor zowel particulieren als bedrijven van groot belang om groene keuzes te maken. ElektricienProf.nl is...
- Groene branding: Hoe je als bedrijf duurzaam en herkenbaar blijft Groene branding gaat verder dan een groen logo of een milieuvriendelijk product. Het draait om een merkidentiteit die duurzaamheid ademt in elk aspect. Bedrijven die...
- Engels leren spreken jezelf ontwikkelen voor internationale kansen In een wereld waarin internationale communicatie steeds belangrijker wordt, is het beheersen van de Engelse taal bijna onmisbaar. Of je nu je carrièrekansen wilt vergroten,...