Advertorials komen tegenwoordig steeds vaker voor. Maar wat is een advertorial eigenlijk? Het lijkt een simpel concept, maar misschien zijn er nog wel dingen die je niet weet over dit soort content. In deze blog gaan we in op de definitie van een advertorial, hoe ze eruitzien en hoe ze online gebruikt worden. Lees snel verder om alles te ontdekken over de advertorial. Laten we beginnen met de definitie. Een advertorial is een combinatie van een advertentie en een editorial, oftewel een redactioneel artikel. Het is een vorm van marketing content die bedoeld is om de lezer te informeren en tegelijkertijd te overtuigen van een product of dienst. Advertorials zijn dus niet overduidelijke reclame-uitingen, maar proberen op een subtiele manier de interesse van de lezer te wekken. Hoe zien advertorials eruit? Het kan per medium verschillen, maar in de basis is een advertorial een artikel dat qua inhoud past bij de redactionele content, maar wel een commerciële boodschap bevat. Vaak staat er op een duidelijke manier aangegeven dat het om een advertorial gaat, om duidelijk onderscheid te maken met de reguliere artikelen. De toon van een advertorial kan variëren van feitelijk tot persuasief en creatief. Advertorials worden steeds vaker online gebruikt. Websites kunnen geld verdienen met het plaatsen van advertorials, maar ook organisaties zelf kunnen advertorials op hun eigen website posten. Belangrijk hierbij is om transparant te zijn over de commerciële boodschap. Dit vormt namelijk het uitgangspunt van de reclame-code, die bepaalt dat lezers geïnformeerd moeten worden over een commerciële boodschap. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) houdt toezicht op de naleving hiervan. Het voordeel van advertorials voor een bedrijf is dat het de mogelijkheid biedt om op een subtiele manier meer aandacht te krijgen voor hun producten of diensten. Door het toevoegen van relevante content, kunnen bedrijven hun doelgroep beter bereiken, en tegelijkertijd een positieve beeldvorming creëren. Het nadeel is dat de geloofwaardigheid van de advertorial onder druk kan komen te staan als de commerciële boodschap te nadrukkelijk aanwezig is. Conclusie
|